Όλα τα μέτρα που έχουν ψηφιστεί και ανέλυσε λεπτομερώς ο υπουργός υγείας μιλώντας στη Βουλή για το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα.
Κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στη Βουλή, ο Ανδρέας Ξανθός αφού δήλωσε πως ότι η λιτότητα δεν εξαλείφεται αλλά υποχωρεί σημαντικά έδωσε έμφαση στην ενίσχυση του ορίου δαπανών του δημόσιου συστήματος υγείας με περίπου 450 εκ. ευρώ για κάλυψη λειτουργικών αναγκών των Νοσοκομείων- Κεντρων Υγείας και για αγορά υπηρεσιών από ιδιώτες παρόχους μέσω του ΕΟΠΥΥ.
Στο πλαίσιο αυτό ανέφερε τα χαρακτηριστικά παραδείγματα :
1. η μείωση της επιβάρυνσης των πολιτών κατά 40 εκ. ευρώ όταν παίρνουν γενόσημα φάρμακα και
2. Η κατάργηση της προπληρωμής από τους πολίτες για την αγορά γυαλιών οράσεως και για υπηρεσίες ειδικής αγωγής των παιδιών τους. Με τον τρόπο αυτό, δαπάνες περίπου 130 εκ. ευρώ το χρόνο θα αντικατασταθούν με voucher αντίστοιχης αξίας και δεν θα επιβαρύνουν τα νοικοκυριά.
Συνολικά την τετραετία 2019-2022 προβλέπεται ενίσχυση του ορίου δαπανών του δημόσιου συστήματος υγείας με περίπου 450 εκ. ευρώ για κάλυψη λειτουργικών αναγκών των Νοσοκομείων- Κεντρων Υγείας και για αγορά υπηρεσιών από ιδιώτες παρόχους μέσω του ΕΟΠΥΥ. Αν συνυπολογίσουμε την πολύ σημαντική ενίσχυση ύψους 650 κ. ευρώ που προηγήθηκε στο πλαίσιο του τρέχοντος ΜΠΔΣ 2015-2018, έχουμε αθροιστικά μια πολύ ζωτικής σημασίας «αιμοδότηση» 1,1 δις ευρώ στη δημόσια περίθαλψη. Αυτή η «αιμοδότηση» διασφαλίζει την εύρυθμη λειτουργία των δημόσιων δομών, βελτιώνει την αγοραστική δύναμη του ΕΟΠΥΥ και αποτελεί μια σοβαρή επένδυση στην αξιοπιστία του ΕΣΥ, στην αξιοπρέπεια των ανθρώπων και στην υγειονομική ασφάλεια της κοινωνίας.
Όχι μόνο λοιπόν δεν υπάρχουν νέα μέτρα οριζόντων περικοπών , αλλά ενισχύονται μεταρρυθμίσεις με θετικό κοινωνικό πρόσημο που εκκρεμούσαν χρόνια στον τομέα της Υγείας και του Φαρμάκου : νέο μοντέλο ΠΦΥ και οικογενειακής ιατρικής φροντίδας με τη σταδιακή ανάπτυξη των ΤΟΜΥ σε όλη τη χώρα ( σήμερα λειτουργούν 83 ) , μηχανισμός αξιολόγησης – διαπραγμάτευσης για τα καινοτόμα φάρμακα , κεντρικές προμήθειες μέσω της ΕΚΑΠΥ , ενίσχυση με πάνω από 500 ειδικευμένους γιατρούς και αυτόνομη λειτουργία των ΤΕΠ, θεσμική αναδιοργάνωση του ΕΣΥ με νέους Οργανισμούς στις ΥΠΕ -νοσοκομεία-Κέντρα Υγείας , αλλαγές στην ιατρική εκπαίδευση , μηχανισμός παρακολούθησης του κόστους και της ποιότητας των νοσοκομειακών υπηρεσιών (DRG’S).
Αναφερόμενος στα προαπαιτούμενα της 4ης αξιολόγησης επισήμανε πως αυτά και οι ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο είναι συμβατές με το πολιτικό σχέδιο της κυβέρνησης , στο βαθμό που συμφωνήθηκε με τους «θεσμούς» να υπάρξει ευελιξία και σταδιακή υλοποίηση ορισμένων κρίσιμων μεταρρυθμίσεων όπως στην ΠΦΥ , στη συνεργασία του ΕΟΠΥΥ με ιδιώτες παρόχους ( οπτικοί , ειδικοί θεραπευτές ) , στην προώθηση αποδεκτών στόχων όπως η αύξηση του ποσοστού των γενοσήμων μέσω οικονομικών κινήτρων για τον πολίτη , καθώς και αναπροσαρμογή των ορίων του 2018 στους κλειστούς προϋπολογισμούς.
Έτσι η εγγραφή στους οικογενειακούς γιατρούς και το σύστημα παραπομπών στην ΠΦΥ θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία από το 2019, η αποζημίωση των παρόχων για οπτικά και υπηρεσίες Ειδικής Αγωγής θα γίνεται μέσω voucher που θα χορηγείται στους πολίτες ανακουφίζοντας τους έτσι από την προπληρωμή και την αντίστοιχη οικονομική επιβάρυνση και διασφαλίζοντας την ελεύθερη επιλογή τους , η αύξηση του όγκου των γενοσήμων θα προωθηθεί μεσω του σημαντικού οικονομικού κινήτρου της εξίσωσης λιανικής-ασφαλιστικής τιμής για τα γενόσημα και της κατάργησης της συμμετοχής του 10% όταν ο ασθενής επιλέγει γενόσημο.
Τέλος για το κρίσιμο ζήτημα των δημοσιονομικών ορίων των κλειστών προϋπολογισμών , συμφωνήθηκε η σταδιακή αναμόρφωση των ορίων του 2018 για μια 4ετία με βάση την προβλεπόμενη αύξηση του ΑΕΠ
Ιδιαίτερή αναφορά έκανε στον μηχανισμό των αυτόματων επιστροφών ( claw back) χαρακτηρίζοντας τον ανορθολογικό και άδικο. Όμως τόνισε είναι επί του παρόντος επιβεβλημένος και με επικουρικό ρόλο στα αναγκαία διαρθρωτικά μέτρα ουσιαστικού ελέγχου της ζήτησης και της δημόσιας δαπάνης υγείας που ήδη υλοποιούνται .
Πηγη:http://www.healthreport.gr