Η υγεία αποτελούσε πάντα πρόσφορο πεδίο κοινωνικής πολιτικής και ευαισθησίας και εάν πετύχαινε να συγκεράσει την αποδοτικότητα με την αποτελεσματικότητα και τη δικαιοσύνη στις υπηρεσίες υγείας και στην εξοικονόμηση δαπανών (πολύ δύσκολη εξίσωση πράγματι), τότε πετύχαινε τον στόχο της η εκάστοτε κυβέρνηση και η ηγεσία της Αριστοτέλους.
Στα χρόνια των Μνημονίων πολλά άλλαξαν και πολλά διακυβεύθηκαν. Δημιουργήθηκαν νέες και ακόμη πιο επιτακτικές ανάγκες, όπως μεγαλύτερη κάλυψη των πολιτών – συνεπεία των λιγοστών δημοσιονομικών πόρων- δημιουργία πολλών ανασφάλιστων, ανάγκες, που δημιούργησαν νέα δεδομένα τα οποία αφύπνισαν τα αντανακλαστικά κοινωνικών ομάδων, εθελοντών αλλά και του επιχειρηματικού κόσμου.
Το μεγάλο ζητούμενο όμως που έπρεπε να είναι η ολοκλήρωση μιας σειράς μεταρρυθμίσεων –οι οποίες στο τέλος της ημέρας θα βελτίωναν και τα οικονομικά της υγείας και την πρόσβαση των ασθενών σε καινοτόμες θεραπείες και καλύτερη ποιότητα ζωής- έμεινε μετέωρη…
Το τέλος των μνημονίων και η νέα περίοδος ανασύνταξης της χώρας με την υπέρβαση μιας πληθώρας στρεβλώσεων και ιδεοληψιών αλλά και αντιμετώπισης των νέων οξυμένων αναγκών, προϋποθέτει την ευρεία δημιουργία κοινών τόπων αλλά και μεταρρυθμιστικών μετώπων. Η εμπειρία όλων αυτών των χρόνων είναι γεμάτη από προσπάθειες εισαγωγής νέων θεσμών -πέρα από το δημοσιονομικό νοικοκύρεμα- για την αποκατάσταση υπερβολών και ανισοτήτων αλλά και από έντονες αντιστάσεις με σκοπό την ακύρωσή τους.
Σε ένα εξαιρετικά ασθενή δημόσιο διάλογο, παγιδευμένο από εξεταστικές και σκάνδαλα, γεμάτο πόλωση και καχυποψία, έρχεται το βιβλίο του Κυριάκου Σουλιώτη – Αναπληρωτή Καθηγητή Πολιτικής Υγείας, Σχολή Κοινωνικών Επιστημών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου Επιστημονικού Συνεργάτη – Επισκέπτη Καθηγητή, Ιατρική Σχολή Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών «Τεκμηριωμένη Πολιτική Υγείας – Μία πρόταση για την Ελλάδα» να προσφέρει ένα συνοπτικό αλλά τολμηρό και περιεκτικό πλαίσιο άμεσων και κυρίως τεκμηριωμένων μεταρρυθμίσεων.
Ο συγγραφέας αποφεύγει να χαθεί σε μια συνολική προσέγγιση προβλημάτων και παρεμβάσεων στο σύστημα Υγείας. Αντίθετα επιλέγει ως προτεραιότητες, σχεδόν χειρουργικά, να δώσει απλά, πυκνά και τεκμηριωμένα, λύσεις στα βασικά: η χρηματοδότηση προτείνεται να μετακινηθεί από τις ασφαλιστικές εισφορές στην καθολική κάλυψη από τον κρατικό προϋπολογισμό. Πρόταση καινοτόμα και ριζική, σημαντικής απόδοσης αλλά και μεγάλης δυσκολίας σε μια χώρα με παγιωμένες πρακτικές εκτεταμένης φοροδιαφυγής. Μια νέα ισορροπία στις συνολικές εθνικές δαπάνες υγείας, που ενθαρρύνει την αύξηση απασχόλησης, ζητά ορθότερη αξιοποίηση των ειδικών φόρων «βλαπτικών «προϊόντων και προσφέρει ανακούφιση των οικογενειακών προϋπολογισμών, με σταδιακή εφαρμογή εντός τριετίας.
Ένας Μεγάλος Πρωτοβάθμιος χώρος
Εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει και η πρόταση για την ολοκλήρωση της πρωτοβάθμιας φροντίδας, μετά την εμπειρία του ΕΟΠΥΥ, των ΠΕΔΥ και των ΤΟΜΥ. Είναι καταλυτική η επίπτωση της νοσοκομειοκεντρικής δόμησης του ΕΣΥ, αλλά και της παράλληλης λειτουργίας ενός ΜΕΓΑΛΟΥ ιδιωτικού πρωτοβάθμιου χώρου. Το έλλειμμα της κουλτούρας του οικογενειακού γιατρού, αλλά και η χειραγώγηση των ασθενών σε μια νοσοκεντρική συμπεριφορά, αναπαράγει διαρκώς τις ίδιες στρεβλώσεις. Προτείνεται μια θαρραλέα ένταξη και αξιοποίηση όλων των γιατρών σε ένα διευρυμένο πρωτοβάθμιο σύστημα με αποδέκτες όλους τους πολίτες.
Γενναία στήριξη της φαρμακοβιομηχανίας
Ο κρίσιμος τομέας του φαρμάκου, συγκέντρωσε λόγω του εκτροχιασμού δαπανών την περίοδο 07-09, το ιδιαίτερο ενδιαφέρον αλλά και αλλεπάλληλες δημοσιονομικές εξαναγκασμένες παρεμβάσεις που δημιουργήσαν -και συντηρούν -στρεβλές πρακτικές (clawback, τιμολογήσεις 27 χωρών ΕΕ, αδυναμία αξιολόγησης νέων φαρμάκων). Σημαντικά θεσμικά μέτρα, εξαιρετικά χρήσιμα (θεραπευτικά πρωτόκολλα, ηλεκτρονική συνταγογράφηση, διαπραγματεύσεις όγκου τιμών, κ.α.) δεν έχουν ακόμα αξιοποιηθεί επαρκώς. Προτείνονται τολμηρές νέες προσεγγίσεις τόσο στη τιμολόγηση (επιλογή 6 – 9 χωρών ευρωζώνης) όσο και στην ασφαλιστική διαπραγμάτευση και αποζημίωση της καινοτομίας με βάση δέσμη θεραπευτικών κριτήριων (μηχανισμός ΗΤΑ). Προτείνονται ακόμα πρωτοβουλίες προώθησης της έρευνας, ανάπτυξης και – εγχώριας -παραγωγής με την ουσιαστική στήριξη της ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας, ενός δυναμικού κλάδου που έρχεται δεύτερος στο εξαγωγικό εμπόριο της χώρας.
Σχεδιασμός & πολιτικές για τα χρόνια νοσήματα
Είναι εντυπωσιακό το ότι επιλέγεται ως σημαντικός χώρος μεταρρυθμίσεων και η θεσμική συμμετοχή των πολιτών – ασθενών με ενεργό και ουσιαστικό τρόπο στην λήψη καίριων αποφάσεων στην πολιτική υγείας. Αυτή η συμμετοχή πρέπει να αφορά τόσο τον κεντρικό και περιφερειακό σχεδιασμό, όσο και τις επιμέρους πολιτικές στα μεγάλα χρόνια νοσήματα.
Συμπερασματικά, η προσφορά του συγγραφέα δεν αφορά μόνο την προσφορά νέων καινοτόμων και στοχευμένων προσεγγίσεων σε συγκεκριμένα μεταρρυθμιστικά πεδία αλλά την επιμονή του στην τεκμηριωμένη εκφορά προτάσεων. Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση πολιτικών στην υγεία, έχει συχνά παγιδευτεί από βολονταρισμούς και αυταπάτες πολιτευτών, πελατειασμό συντεχνιών, όσο και από την καταπάτηση κανόνων από ιδιωτικά ιατροτεχνολογικά συμπλέγματα. Είναι καιρός οι όποιες πολιτικές από εδώ και πέρα να απαλλαγούν από τέτοια δεσμά και να ανταποκριθούν με θεσμική τόλμη και τεκμηριωμένη επάρκεια στην προσπάθεια ανασύνταξης του συνολικού συστήματος υγείας της χώρας.
Το βιβλίο του Κυριάκου Σουλιώτη θα παρουσιαστεί την Τετάρτη 26 Ιουνίου στις 6 το απόγευμα στον ΙΑΝΟ Σταδίου 24.
Πηγη:http://medispin.blogspot.com