ΗΔΙΚΑ: Ηλεκτρονική πρόσβαση στα αποτελέσματα ιατρικών εξετάσεων μέχρι τέλος του χρόνου

Πρόσβαση στα ιατρικά δεδομένα και στα αποτελέσματα εξετάσεων των ασθενών τους θα μπορούν να έχουν σε λίγο καιρό τόσο οι γιατροί του δημοσίου τομέα όσο και του ιδιωτικού.
Το νέο σύστημα ηλεκτρονικής διασύνδεσης εργαστηρίων και νοσοκομείων που θέτει σε εφαρμογή η ΗΔΙΚΑ έως τα τέλη Δεκεμβρίου, αναμένεται απλοποιήσει την πρόσβαση στον “Ατομικό Ηλεκτρονικό Ιατρικό Φάκελο Ασθενούς” και για τους ίδιους τους πολίτες δίνοντάς τους πρόσβαση στα αποτελέσματα εξετάσεων.
Τέλος στις σακούλες με “τόνους” εξετάσεων που κουβαλούν οι ασθενείς από ιατρείο σε ιατρείο και από νοσοκομείο σε νοσοκομείο, καθώς, αποκτούν πλέον απευθείας πρόσβαση στο ηλεκτρονικό ιατρικό ιστορικό τους, χωρίς να είναι αναγκασμένοι να παρακαλούν νοσοκομεία ή φορείς υγείας για να λάβουν αντίγραφα.
Εφαρμόζοντας το νέο νομοθετικό πλαίσιο που ψηφίστηκε από τη Βουλή τον Ιούλιο του 2022, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας, βάζουν σε εφαρμογή το νέο σύστημα ηλεκτρονικής πρόσβασης στα αποτελέσματα ιατρικών διαγνωστικών εξετάσεων.
Αυτό με απλά λόγια σημαίνει, πως τα εργαστηριακά δεδομένα των εξετάσεων των ασθενών δεν θα χρειαστεί να τυπώνονται για να τηρείται έγχαρτος ο “ιατρικός φάκελος ασθενούς”, αλλά θα παραμένουν σε ψηφιακή μορφή.
Αυτό θα συμβεί μέσω της διασύνδεσης των δημόσιων νοσοκομείων με την ΗΔΙΚΑ, οπότε όλοι οι γιατροί θα μπορούν να έχουν άμεση πρόσβαση στα ιατρικά δεδομένα των ασθενών τους.
Σύμφωνα με τον Κώστα Χαμπίδη, Διευθυντή του ιδιαίτερου γραφείου του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκου Πιερρακάκη, το σύστημα μπαίνει σε πιλοτική εφαρμογή τις επόμενες μέρες, με τα πρώτα νοσοκομεία να εντάσσονται στην ΗΔΙΚΑ μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου.
“Αυτό σημαίνει ότι μπορεί κάποιος να κάνει μία εξέταση στο Λαϊκό Νοσοκομείο και μετά να μπορεί να έχει πρόσβαση σε αυτά τα αποτελέσματα, ο ίδιος ή ο γιατρός του ανάλογα με την περίπτωση, μέσω του gov.gr και την ΗΔΙΚΑ”, ανέφερε μιλώντας σε πρόσφατο συνέδριο της Ένωσης Ασθενών Ελλάδος.
“Αυτό το μετασχηματισμό στην υγεία πιέζουμε τις ερχόμενες εβδομάδες, με στόχο μέσα έως τέλος Δεκεμβρίου τα πρώτα νοσοκομεία της χώρας – δυστυχώς όχι όλα- να μπορούν να εκδίδουν από ένα σημείο αντίγραφα των εργαστηριακών τους εξετάσεων”, πρόσθεσε ο ίδιος.
Ο νέος τρόπος τήρησης του Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας του Ασθενούς, αναμένεται να ανατρέψει ένα “ταμπού” που ίσχυε από πάντα στη χώρα μας: ότι τα ιατρικά δεδομένα του πολίτη τα έχει ως “ιδιοκτησία” ένα ιδιωτικό εργαστήριο ή ένα δημόσιο νοσοκομείο και ο πολίτης πρέπει να υποχρεώνεται ή να παρακαλεί να του τα δώσουν.
“Ο Φάκελος Υγείας ανήκει πρωτίστως στον ίδιο τον πολίτη”
Η ηλεκτρονική διασύνδεση των νοσοκομείων με την ΗΔΙΚΑ θα δώσει μια κεφαλαιώδους σημασίας ώθηση στην ψηφιακή εποχή της υγείας, ενώ παράλληλα θα μας αφήσει και μία κληρονομιά:
Με την απαραίτητη προστασία των προσωπικών δεδομένων, θα υπάρχει η αναγκαία πρόσβαση στα ιατρικά δεδομένα από όλες τις ιατρικές δομές και τους φορείς υγείας, “χωρίς οι πολίτες να είναι αναγκασμένοι να κυκλοφορούν με όλη αυτή τη χαρτούρα ή να πρέπει να κάνουν ξανά τις εξετάσεις επειδή κάπου τις έχασαν”, ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χαμπίδης.
Πρόσθεσε, επίσης, πως επειδή διοικητικά η Υγεία είναι διαρθρωμένη σε Υγειονομικές Περιφέρειες (ΥΠΕ) και αυτοτελείς μονάδες Υγείας (νοσοκομεία, κέντρα Υγείας κλπ), υπάρχει δυστυχώς μία «κουλτούρα» και μια παθογένεια -όχι μόνο στο δημόσιο, αλλά και στον ιδιωτικό τομέα και όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό- που αναμένεται να “σπάσει” το επόμενο διάστημα.
“Ο νέος τρόπος ηλεκτρονικής διασύνδεσης αναμένεται να “σπάσει” την παθογένεια: “είμαι μία διοικητική μονάδα, έχω ένα σύστημα πληροφορικής, το σύστημα είναι δικό μου, τα δεδομένα είναι δικά μου”. Τα δεδομένα ανήκουν στους πολίτες. Δεν ανήκουν στα συστήματα, στις διοικητικές μονάδες, ούτε στους αναδόχους των συστημάτων”, τόνισε ο Διευθυντής του γραφείου του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Σημαντικό βήμα στην κατεύθυνση να αλλάξει αυτή η εσφαλμένη νοοτροπία, ήταν και η άυλη συνταγογράφηση, καθώς, επίσης και το Myhealth app:
“Η κουλτούρα αυτή που ο πολίτης δεν έχει πρόσβαση στα δικά του δεδομένα, πρέπει να αλλάξει. Η άυλη συνταγογράφηση και το Myhealth app που έχουμε κάνει, δεν είναι τίποτα άλλο, από το άνοιγμα της συνταγογράφησης στον ασθενή. Να μπορεί να δει ο πολίτης τι έχει συνταγογραφηθεί γι’ αυτόν. Να έχει ο πολίτης πρόσβαση στα δεδομένα του”, τόνισε ο Κώστας Χαμπίδης.
Ηλεκτρονική διασύνδεση: Ο πολίτης θα ξέρει ποιος έχει μπει στα δεδομένα του
Η άυλη συνταγογράφηση έχει καταστεί η πιο διαδεδομένη ψηφιακή υπηρεσία στην Ελλάδα, γεγονός το οποίο συνέβαλλε σημαντικά στην “ψηφιακή εκπαίδευση” του πληθυσμού, σύμφωνα με τους ειδικούς.
Το ψηφιακό άλμα που επιτεύχθηκε μάλιστα τα τελευταία έτη, βοήθησε και την ανάπτυξη μητρώων ασθενών, στο σχεδιασμό των οποίων συμμετέχουν και οι εκπρόσωποι των ασθενών, τόνισε η Ελπίδα Φωτιάδου, Προϊσταμένη Υποδιεύθυνσης Ειδικών Εφαρμογών της ΗΔΙΚΑ.
Πρόσθεσε, παράλληλα, πως η διαλειτουργικότητα μεταξύ των συστημάτων θα πρέπει να υπάρχει, ώστε να ενημερώνονται αυτόματα τα μητρώα ασθενών και τα θεραπευτικά πρωτόκολλα και να μην χάνεται πολύτιμος χρόνος.
Επίσης, η πρόσβαση στα συστήματα καταγράφεται κι έτσι ο πολίτης μπορεί να δει ποιος έχει δει τα δεδομένα του.
Στους άμεσους στόχους της ΗΔΙΚΑ, εντάσσονται επίσης, τα νέα εργαλεία για την διασυνοριακή περίθαλψη που θα τεθούν σε εφαρμογή τον Ιανουάριο του 2023, όπως είναι: η ανταλλαγή συνοπτικού ιστορικού ασθενούς και η δυνατότητα εκτέλεσης συνταγής σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη.
Στόχος, τέλος, είναι ο σχεδιασμός δράσεων εκπαίδευσης των πολιτών και να καταστούν τα συστήματα όσο το δυνατόν πιο φιλικά προς το χρήστη.
Πηγη: http://medispin.blogspot.com/