Η αγορά των συμπληρωμάτων διατροφής αναπτύσσεται με ρυθμούς ρεκόρ ανατρέποντας τα αναμενόμενα από τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης.
Mε το δίκιο του- όπως φαίνεται- είναι έξαλλος ο ΕΟΦ με την υπερβολική διαφημιστική προβολή «προϊόντων» στα οποία αποδίδονται «θαυματουργές» ιδιότητες», καθώς η Ελλάδα έχει αναρριχηθεί στη δεύτερη θέση παγκοσμίως όσον αφορά τα συμπληρώματα διατροφής.
Σύμφωνα με στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας για τα συμπληρώματα διατροφής, αν και πρόκειται για σχετικά ακριβά προϊόντα, με μέση τιμή κτήσης τα 12 ευρώ, η Ελλάδα αποτελεί την δεύτερη μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο στην συγκεκριμένη κατηγορία.
Η αγορά των συμπληρωμάτων διατροφής αναπτύσσεται με ρυθμούς ρεκόρ ανατρέποντας τα αναμενόμενα από τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης. Την περίοδο 2010-2017 η κατηγορία κινήθηκε με σωρευτική άνοδο άνω του 80%.
Στοιχεία από Ευρωπαϊκό Οργανισμό αναφέρουν ότι στην Ελλάδα, η αγορά των συμπληρωμάτων διατροφής το 2011 ήταν 58,1 εκατ. ευρώ, το 2012 49,8 εκατ. ευρώ, το 2013 62,3 εκατ. ευρώ, το 2014 69,8 εκατ. ευρώ, το 2015 68 εκατ. ευρώ, το 2016 66,8 εκατ. ευρώ και το 2017 πέτυχαν πωλήσεις ύψους 71,6 εκατ. ευρώ (αν συμπεριληφθούν και οι απλές βιταμίνες φθάνουν τα 101 εκατ. ευρώ).
Σε συνομιλία που είχαμε με παράγοντες φαρμακαποθηκών μας ενημέρωσαν ότι ενώ το 2017 η σχετική κατηγορία έναντι του 2016 αναπτύχθηκε με ρυθμούς της τάξεως του 8%, στην παρούσα φάση έναντι του περυσινού διαστήματος η άνοδος είναι πάνω από 15%.
Δύο επί της ουσίας είναι οι παράγοντες που ωθούν προς ανάπτυξη την αγορά: οι εντατικότεροι ρυθμοί ζωής και λόγοι πρόληψης για αποφυγή παθήσεων (π.χ. κρυώματος). Ουσιαστικά πρόκειται για μία αγορά, που αφενός προσδιορίζεται ως αυθόρμητη, αφετέρου επηρεάζεται σημαντικά από την εκτεταμένη διαφημιστική προβολή των προϊόντων που την απαρτίζουν.
Πληροφορίες λένε ότι ο ΕΟΦ σκοπεύει να εντείνει το μαρκάρισμα του στην κατηγορία των συμπληρωμάτων διατροφής, θεωρώντας ότι η διαφήμιση αυτών δεν μπορεί να περιέχει ισχυρισμούς που προσιδιάζουν μόνο σε φάρμακα, ούτε να υπονοείται ότι τα συμπληρώματα μπορούν να υποκαταστήσουν μια ισορροπημένη και ποικίλη δίαιτα, ενώ το γεγονός ότι στερούνται θεραπευτικών ιδιοτήτων δεν διασφαλίζει και την απουσία ανεπιθύμητων ενεργειών».
Στην ανακοίνωση που εξέδωσε προ ημερών ο Οργανισμός αναφέρει ρητά ότι «μόνο τα εγκεκριμένα φαρμακευτικά προϊόντα προορίζονται για την πρόληψη, αγωγή ή θεραπεία ανθρώπινης νόσου. Οποιαδήποτε αναφορά άλλων προϊόντων με τις ως άνω ιδιότητες είναι παράνομη και επικίνδυνη για τη δημόσια υγεία, καθώς πρόκειται κατ’ ουσίαν για προϊόντα που παρουσιάζονται ως φάρμακα, χωρίς άδεια κυκλοφορίας».
Ο ΕΟΦ για το χρονικό διάστημα 2016-2018 ασκώντας κατασταλτικό έλεγχο έχει επιβάλει κυρώσεις σε 100 τέτοιου είδους προϊόντα. Προς ενίσχυση του έργου του ζήτησε τη συμβολή του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης, καθώς και των Ραδιοτηλεοπτικών Σταθμών εθνικής και τοπικής εμβέλειας.
Συνολικά στο κανάλι του φαρμακείου, Καλλυντικά, συμπληρώματα διατροφής και γενικότερα φαρμακευτικά ή μη σκευάσματα αυτοφροντίδας φαίνεται ότι αντιστάθμισαν σε μεγάλο βαθμό και το 2017 τις απώλειες της αγοράς φαρμακείου από τις απώλειες των συνταγογραφούμενων σκευασμάτων.
Οι πωλήσεις OTC, Καλλυντικών και λοιπών προϊόντων εκτός των συνταγογραφούμενων φαρμάκων από το δίκτυο των φαρμακείων εκτιμάται ότι έφθασαν τα 780 εκατ. ευρώ από 750 εκατ. ευρώ το 2016.
Πηγη:https://www.iatronet.gr