Η κυβέρνηση αποφάσισε να δεσμευθεί έναντι των “θεσμών” στο “πάγωμα” του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων όχι μόνο για το 2019 αλλά και για το 2020. Αυτό αποκαλύπτεται μέσα από τη δισέλιδη επιστολή του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου προς τον αντιπρόεδρο Ντομπρόβσκις και τον Επίτροπο Μοσκοβισί, βάσει της οποίας κρίθηκε επαρκής ο Προϋπολογισμός του 2019 που καλείται να ψηφιστεί την Τρίτη από τη Βουλή.
Υπενθυμίζεται ότι το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων είναι το μεγάλο θύμα των αποφάσεων για τη μη περικοπή των συντάξεων και για το πακέτο παροχών ύψους 910 εκατομμυρίων ευρώ. Και τούτο καθώς μειώνεται κατά 550 εκατομμύρια ευρώ σε σχέση με τον σχεδιασμό που έχει γίνει στο μεσοπρόθεσμο του 2018 (δηλαδή παραμένει “παγωμένο” στα 6,75 δισ. ευρώ αντί για 7,3 δισ. ευρώ που οριζόταν προηγουμένως).
Πλέον γίνεται σαφές από την επιστολή ότι σε αυτό το ύψος έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση πως θα παραμείνει και το 2020. Αναφέρεται ότι “θα διατηρήσουμε το εθνικό σκέλος του ΠΔΕ το 2019 και το 2020 στα επίπεδα του 2018, δηλαδή στο 1 δισ. ευρώ”. Σημειώνεται ότι το ΠΔΕ αποτελείται από το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος (συμμετοχή του κράτους στα κονδύλια του ΕΣΠΑ αξίας 5,75 δισ. ευρώ) και από το εθνικό σκέλος (αξίας 1 δισ. ευρώ κάθε χρόνο φέτος και την επόμενη 2ετία). Όσον αφορά το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος η μόνη πιθανότητα που υπάρχει για εκ των υστέρων ενίσχυσή του είναι από τις λεγόμενες “πιστώσεις υπό κατανομή”. Ωστόσο αυτό προϋποθέτει ότι οι επιδόσεις του 2019 θα είναι σημαντικά καλύτερες των φετινών (υποεκτελείται κατά 1,55 δισ. ευρώ στο 11μηνο σύμφωνα με τα στοιχεία του ΥΠΟΙΚ, ενώ ανάλογη ήταν η υστέρηση και το 2017 με αποτέλεσμα να κλείσει σε επίπεδα κατά 800 εκατ. ευρώ χαμηλότερα των διαθέσιμων κονδυλίων).
Επιδότηση καυσίμων
Στην ίδια επιστολή ο υπουργός οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος αποκαλύπτει και μία δεύτερη, έμμεση, περικοπή του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Ο λόγος για τη χρηματοδότηση μέσα από τον Προϋπολογισμό του ΠΔΕ της δαπάνης για την εφαρμογή του “μεταφορικού ισοδύναμου” στα νησιά του Αιγαίου, δηλαδή του υποκατάστατου για την αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ η οποία δρομολογείται από 1/1/2019 με βάση τη συμφωνία μεταξύ κυβέρνησης και “θεσμών”.
Μάλιστα, όπως αναφέρεται στην επιστολή, το ΠΔΕ θα χρηματοδοτήσει επιδότηση της τιμής των καυσίμων.
Επισημαίνεται από τον ΥΠΟΙΚ ότι “στο πλαίσιο του μεταφορικού ισοδύναμου –ενός σχεδίου δημόσιας επένδυσης που στοχεύει να υποκαταστήσει το κόστος της μεταφοράς στα νησιά του Αιγαίου– θα εφαρμόσουμε μία επιδότηση στην τιμή των καυσίμων σε πιλοτική βάση το 2019 και θα αποτιμήσουμε τα αποτελέσματα στο τέλος του χρόνου”.
Η επιστολή του ΥΠΟΙΚ έχει ημερομηνία 19/11/2018 και εστάλη στις Βρυξέλλες ως συμπλήρωμα του Σχεδίου Προϋπολογισμού, στο πλαίσιο της διαδικασίας του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου. Η Κομισιόν στην απάντησή της που εγκρίθηκε από το Eurogroup αποδέχεται ως επαρκές το πακέτο μέτρων/αντίμετρων του 2019 για να διασφαλισθεί ο δημοσιονομικός στόχος.
Διευκρινίσεις
Η Επιτροπή, στη δική της ειδική έκθεση για την Ελλάδα, αναφέρεται στην εν λόγω επιστολή. “Σε σύγκριση με το Προσχέδιο Προϋπολογισμού, το τελικό πακέτο έχει αυξημένο επίδομα στέγασης έτσι ώστε να ευθυγραμμιστεί καλύτερα με τους στόχους των μεταρρυθμίσεων και των κινήτρων στην αγορά εργασίας και μειώνει το αμιγώς εθνικό σκέλος του Προϋπολογισμού για τις Δημόσιες Επενδύσεις”, αναφέρει επιβεβαιώνοντας ότι η μείωση του ΠΔΕ αντιστάθμισε τα αντίμετρα. Επισημαίνει επίσης ότι “οι αρχές διευκρίνισαν ότι η νέα επιδότηση που μειώνει το κόστος μεταφοράς για τους επιβάτες και τις εταιρείες που διαμένουν σε νησιά μπορεί να καλυφθεί από τα υφιστάμενα ανώτατα όρια του Προϋπολογισμού”, δηλαδή από το ΠΔΕ. Μετά τον εν λόγω συμβιβασμό, η Επιτροπή συμφώνησε στην ποσοτικοποίηση των αντίμετρων σε 0,4% του ΑΕΠ (0,4% του ΑΕΠ το 2019)…
Πηγη:http://medispin.blogspot.com