Ιατρικός τουρισμός στην Ελλάδα: Όταν όλα γίνονται ανάποδα!

Πέρασαν 5 χρόνια για να μείνει στα χαρτιά ο Ν.4179/2013 και να μην εφαρμοσθεί λόγω της μη έκδοσης των αναγκαίων προεδρικών διαταγμάτων και εγκυκλίων. Και αντί να ρυθμιστούν θέματα του ιατρικού τουρισμού, και ειδικότερα τα θέματα του Μητρώου Παρόχων Ιατρικού Τουρισμού, η Χορήγηση Διακριτικού Σήματος Ιατρικού Τουρισμού, ο τρόπος πιστοποίησης των Παρόχων Ιατρικού Τουρισμού, η ηλεκτρονική καταχώρηση των στοιχείων τους, η κάλυψη των δαπανών ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης ξένων πολιτών – αποδεκτών υπηρεσιών ιατρικού τουρισμού , κ.α, ψηφίστηκε ο ν.4582/2018.

Στόχος του νέου πλαισίου είναι να υποστηρίζεται και να τυποποιείται η ανάπτυξη και η προώθηση των ιατρικών-τουριστικών προϊόντων από οποιαδήποτε ένωση φορέων, οργανισμών και επιχειρήσεων που επιθυμεί να προσφέρει το προϊόν σε ενδιαφερόμενους από το εξωτερικό και την Ελλάδα. Πρέπει να διατυπωθούν οι όροι και οι προϋποθέσεις θεμάτων που αφορούν τον ιατρικό τουρισμό, όπως διεθνείς πιστοποιήσεις, ασφαλίσεις αστικής ευθύνης, χορήγηση βίζας, κ.α.

Όπως ειπώθηκε κατά την συζήτηση για την ψήφιση του είναι ένας νόμος

«που περιλαμβάνει πολλές διάσπαρτες ρυθμίσεις με τα κύρια θέματα να παραπέμπονται για ρύθμιση στο μέλλον με υπουργικές αποφάσεις, όπως στα άρθρα 20, 21 και 22.

Σίγουρα δεν διατυπώνει εθνική στρατηγική για τον τουρισμό ούτε διαμορφώνει πολιτικές για ένα βιώσιμο και πολύ υψηλής προστιθέμενης αξίας τουρισμό. Απ’ ό,τι φαίνεται, θα καθυστερήσει να έχει άμεσα θετικές επιπτώσεις γενικότερα στα μεγέθη του τουρισμού».

Ποια είναι όμως τα βασικά σημεία για τον τουρισμό υγείας στο ν.4582/2018;

-Διατυπώθηκε ένας ακόμα ορισμός για τον τουρισμό υγείας και τον ιατρικό τουρισμό ο οποίος ακόμα για μια φορά δεν είναι ίδιος με αυτόν του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) αλλά ένας ορισμός που περιέλαβε πολλά διαφορετικά στοιχεία και μια επιπλέον κατηγορία επαγγελματιών απλά μόνο και μόνο για να τους ικανοποιήσει.

– Δημιουργία ενός νέου ηλεκτρονικού μητρώου το οποίο συνίσταται στον ΕΟΠΥΥ για τους παρόχους υπηρεσιών τουρισμού υγείας, στο οποίο θα καταχωρίζονται συμβεβλημένοι και μη πάροχοι του, ιδίως: α) ασφαλιστικοί πάροχοι υγείας, β) εργαστήρια φυσικοθεραπείας, λογοθεραπείας και εργοθεραπείας, γ) ιδιωτικές κλινικές, δ) δημόσια νοσοκομεία, ε) κέντρα αποκατάστασης και αποθεραπείας, στ) μονάδες ιαματικής θεραπείας, κέντρα ιαματικού τουρισμού – θερμαλισμού, ζ) κέντρα θαλασσοθεραπείας, η) κέντρα χρόνιας αιμοκάθαρσης, θ) μονάδες ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής και ι) ιατρεία, πολυϊατρεία, οδοντιατρεία και εταιρεία διαγνωστικού εργαστηρίου

Όλα αυτά θα γίνουν με κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας και Τουρισμού, ύστερα από γνώμη του διοικητικού συμβουλίου του ΕΟΠΥΥ, στο οποίο θα καθορίζονται οι ειδικότεροι όροι, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία για την καταχώριση στο ανωτέρω μητρώο, εξειδικεύοντας τις ανωτέρω κατηγορίες φορέων ή προσθέτοντας κατηγορίες νέων παρόχων τουρισμού υγείας και ορίζοντας τα πεδία των πληροφοριών που θα εμπεριέχονται σε αυτό. Τέλος με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Υγείας και Τουρισμού θα καθοριστεί το ύψος του παραβόλου για την καταχώριση των παρόχων υπηρεσιών τουρισμού υγείας στο ανωτέρω μητρώο, η διαδικασία απόδοσης του παραβόλου και κάθε άλλο σχετικό θέμα.

Για να γίνουν όλα τα παραπάνω απαιτούνται τουλάχιστον 2 χρόνια αφού ο διαγωνισμός που προκήρυξε ο ΕΟΠΥΥ απαιτεί να ολοκληρωθούν τα παραδοτέα μέχρι το Μάιο του 2020. Εάν λοιπόν ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός το 2020 αυτό σημαίνει ότι τα στοιχεία θα υποβληθούν από όλους τους παρόχους μετά το τέλος της διαγωνιστικής διαδικασίας. Για μια ακόμα φορά τα πράγματα όχι μόνο γίνονται πάρα πολύ καθυστερημένα αλλά και ανάποδα. Στα πλαίσια της κοινής λογικής πρώτα η πολιτεία εκδίδει την υπουργική απόφαση ή το προεδρικό διάταγμα και μετά αυτό το ψηφιοποιεί για να γίνονται όλα πιο γρήγορα και με απόλυτη διαφάνεια. Δεν παραδίδει ο προμηθευτής και μετά εκδίδεται η υπουργική απόφαση ή το προεδρικό διάταγμα σύμφωνα με αυτά που παρέδωσε! Εάν θέλει η πολιτεία στις αρχές του 2021 να είναι έτοιμο το ηλεκτρονικό μητρώο και να περιέχει τα στοιχεία των παρόχων, θα πρέπει σήμερα να εκδώσει την υπουργική απόφαση και οι ανάδοχοι να την ψηφιοποιήσουν (δημιουργήσουν το αναγκαίο πληροφοριακό σύστημα). Με αυτό τον τρόπο το πληροφοριακό σύστημα θα έχει όλα τα απαιτούμενα πεδία που απαιτεί η πολιτεία και ταυτόχρονα οι πάροχοι θα έχουν τον απαιτούμενο χρόνο να προετοιμαστούν, να τα συγκεντρώσουν και να τα ανεβάσουν άμεσα όταν αυτό δέχεται καταχωρήσεις.

Φαίνεται ότι χάθηκαν τουλάχιστον 8 χρόνια στη γραφειοκρατία για να ορίσουμε το τουρισμό υγείας και να υπάρχει ένα ηλεκτρονικό μητρώο με καταχωρημένους όλους τους ενδιαφερόμενους παρόχους.

Και βέβαια δεν πρέπει να περνάει απαρατήρητο ότι την στιγμή που κάποιοι διαφημίζουν τον τουρισμό υγείας στο εξωτερικό κάποιοι άλλοι, την ίδια στιγμή, αναρωτώνται επισήμως και δημοσίως εάν μας επιτρέπεται να διαφημίζουμε σε άλλες χώρες τη δυνατότητα επεμβάσεων που είναι παράνομες εκεί; (έστω και σαν θέμα ηθικής, έστω και σαν ένα προβληματισμό).

του Ιωάννη Καραφύλλη

Πηγη:https://medlabgr.blogspot.com