ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΥΞΗΣΗΣ ΔΙΕΙΣΔΥΣΗΣ ΒΙΟ-ΟΜΟΕΙΔΩΝ: ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ
Την έρευνα που πραγματοποίησε το πανεπιστήμιο Πειραιώς σχετικά με την πολιτική και τη στρατηγική που πρέπει να αναπτύξουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς για τη διείσδυση των βιο-ομοειδών στην ελληνική αγορά, παρουσίασε ο αν. καθηγητής στο τμήμα Οικονομικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Πειραιώς, Αθανάσιος Βοζίκης στο 2ο Συνέδριο για τα Biosimilars με τίτλο: «Τα βιολογικά & βιο-ομοειδή προϊόντα και ο ρόλος τους στην Ελλάδα», που διοργανώθηκε από το Health Daily και τη Boussias Communications στις 24 Σεπτεμβρίου 2019.
Όπως ανέφερε, οι επιμέρους στόχοι μιας τέτοιας στρατηγικής είναι η ανταγωνιστική τιμολόγηση, η συνταγογράφησή τους, οι υποστηρικτικές ενέργειες που θα βοηθήσουν τους εμπλεκομένους, τα κλινικά δεδομένα κ.λπ. Η έρευνα διεξήχθη στο Εργαστήριο Οικονομικών και Διοίκησης Υγείας του Πανεπιστημίου Πειραιώς και πραγματοποιείται από τον Μάιο μέχρι τον Αύγουστο του 2019 και δεν χρηματοδοτήθηκε από εξωτερικούς πόρους. Χρησιμοποιήθηκε μια πολύ δομημένη μεθοδολογία ανάλυσης των δεδομένων που προέρχεται από τις ΗΠΑ και χρησιμοποιήθηκε από τον πρόεδρο Κλίντον, όταν ο ίδιος ήθελε να δημιουργήσει τη δική του στρατηγική για την υγεία. Όπως διαφάνηκε στην έρευνα οι εμπλεκόμενοι φορείς στον χώρο των βιο-ομοειδών είναι πολλοί-ίσως περισσότεροι από όσους θα φανταζόταν κάποιος- και διαφορετικοί και καθένας εξ αυτών έχει διαφορετική άποψη αλλά και διαφορετική δύναμη παρέμβασης. Παρά ταύτα, όλοι συγκλίνουν στο γεγονός ότι πρέπει να υποστηριχθούν τα βιο-ομοδειδή στο σύστημα υγείας, κάτι που αποτελεί μια από τις ελάχιστες περιπτώσεις καθολικής συμφωνίας των εμπλεκομένων στον χώρο της υγείας και στη βάση αυτή θα έπρεπε να αξιολογηθεί. Σύμφωνα με την έρευνα, μια δεδομένη πολιτική αύξησης της διείσδυσης των βιο-ομοειδών στην Ελλάδα, εξεταζόμενη υπό το πρίσμα της SWOT analysis, θα είχε τα εξής χαρακτηριστικά:
Δυνατά σημεία:
- Η χρήση των βιο-ομοειδών οδηγεί σε σημαντική εξοικονόμηση πόρων για το ελληνικό σύστημα υγείας
- Χαμηλότερη δομή κόστους και υψηλότερη πιθανότητα απόδοσης επένδυσης (ROI) συγκριτικά με την έρευνα και ανάπτυξη νέων προϊόντων (R&D).
- Η ανάπτυξη στην περίπτωση των βιο-ομοειδών είναι πιο υπολογίσιμη από την έρευνα για ένα νέο φάρμακο.
- Στα βιο-ομοειδή μεσολαβεί μικρότερος χρόνος μέχρι την είσοδο στην αγορά, σε σχέση με τα φάρμακα αναφοράς.
- Τα βιο-ομοειδή δημιουργούν χώρο για καινοτόμες θεραπείες 2ης γραμμής, αλλά και άλλων γραμμών.
- Τα βιο-ομοειδή είναι πλέον μια πραγματικότητα στην αγορά.
Αδύνατα σημεία:
- Το κόστος των βιο-ομοειδών εξακολουθεί να είναι σχετικά υψηλό στις περισσότερες χώρες.
- Το επίπεδο της τρέχουσας κατανόησης της αξίας των βιο-ομοειδών είναι περιορισμένο, τόσο στους επαγγελματίες υγείας όσο και στους ασθενείς.
- Υπάρχει έλλειψη πρωτοκόλλου για την παρακολούθηση της εναλλαξιμότητας.
- Υπάρχει αδυναμία ελέγχου του συστήματος ποσοστώσεων για τη συνταγογράφηση βιο-ομοειδών.
Δυνατότητες
- Ευνοϊκές πολιτικές τιμολόγησης και αποζημίωσης.
- Προώθηση περαιτέρω καινοτομίας.
- Συνεχής ανάπτυξη δυναμικών, μη κορεσμένων αγορών.
- Περισσότερη χρηματοδότηση για τις κλινικές δοκιμές.
- Χρήση Real World Data για τη στήριξη της ρυθμιστικής αξιολόγησης των βιο-ομοειδών.
- Καθορισμένη, γρήγορη διαδικασία για την κυκλοφορία βιο-ομοειδών.
Απειλές
- Οι μελλοντικοί κανονισμοί για τα βιο-ομοειδή εξακολουθούν να καθορίζονται, οπότε δεν είναι γνωστό το πού θα καταλήξουν.
- Το εξελισσόμενο ρυθμιστικό περιβάλλον δεν ευθυγραμμίζεται πάντοτε με τα συμφέροντα των ασθενών ή του κλάδου.
- Μπορούν να υπάρξουν τεχνολογικές βελτιώσεις και μετατοπίσεις.
- Διεύρυνση διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας στον τομέα των βιολογικών φαρμάκων και της πνευματικής ιδιοκτησίας.
- Οff-patent τιμολόγηση των βιολογικών φαρμάκων.
- Σύμφωνα με την έρευνα, τα βήματα που θα πρέπει να ληφθούν με βάση τη χρονική τους ακολουθία είναι τα εξής:
Βήμα 1. Παροχή πληροφοριών και αποδείξεων στους υποστηρικτές της πολιτικής αύξησης της διείσδυσης βιο-ομοειδών, συμπεριλαμβανομένων τεχνικών και πολιτικών πληροφοριών.
Βήμα 2. Κινητοποίηση των υποστηρικτών σε ομάδες και κοινότητες, σε δημόσιες διαδηλώσεις για να υπάρξει call to action.
Βήμα 3. Δημιουργία ενός συνασπισμού υποστηρικτικών ομάδων ή παικτών, με ένα αναγνωρίσιμο όνομα και επαρκείς πόρους.
Βήμα 4. Αύξηση της οργανωτικής δύναμης των υποστηρικτών, παροχή αυξημένων υλικών πόρων ή παροχή έμπειρου προσωπικού ή ενίσχυση οργανωτικών και άλλών δεξιοτήτων. Βήμα 5. Αύξηση της πρόσβασης σε πολιτική ηγεσία, μέσω εκστρατείας πίεσης.
Πηγη:HealthDaily