Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα στην Υγεία συνιστά η αδυναμία συμμόρφωσης με τη φαρμακευτική αγωγή. Πρόβλημα που επιχειρεί να καταπολεμήσει η εφαρμογή “Take Care”.
Τα διεθνή στοιχεία είναι ενδεικτικά. Σύμφωνα με έρευνες, παγκοσμίως, ποσοστό μεγαλύτερο από το 50% ανδρών και γυναικών ασθενών δεν λαμβάνουν τα φάρμακά τους σύμφωνα με τις ιατρικές οδηγίες ή δεν παραμένουν συμμορφωμένοι με τη φαρμακευτική τους αγωγή. Το γεγονός αυτό αυξάνει τα περιστατικά που χρήζουν επείγουσας περίθαλψης και νοσηλείας και, κατ΄ επέκταση, τις δαπάνες.
Μια λύση που ακολουθείται σε πολλές χώρες είναι διαχείριση της φαρμακοθεραπείας μέσω των φαρμακείων. Η υπηρεσία αυτή περιλαμβάνει πρωτόκολλα διαχείρισης και διαδικασίες ενημέρωσης, συμβουλής και παρακολούθησης της φαρμακοθεραπείας των ασθενών από τους φαρμακοποιούς. Στην πιο προωθημένη τους μορφή, οι διαδικασίες αυτές περιλαμβάνουν ηλεκτρονικές εφαρμογές, οι οποίες μάλιστα έχουν τη δυνατότητα επικοινωνίας και ειδοποιήσεων με τους χρήστες και τις χρήστριες των φαρμάκων. Μια τέτοια εφαρμογή είναι το Take Care, που αναπτύχθηκε από τον Πανελλήνιο Φαρμακευτικό Σύλλογο και την εταιρεία Noufio Communication Services.
Μετά από 2 χρόνια δοκιμών και εξέλιξης η εφαρμογή, αναβαθμίζεται, εμπλουτίζεται με νέες λειτουργίες και γίνεται πιο χρήσιμο και «εύκολο» για το κοινό και τον φαρμακοποιό. «Ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος θεωρεί ότι η συμμόρφωση των ασθενών στη θεραπεία τους αποτελεί ένα πολύ σημαντικό στοιχείο, τόσο για την αποτελεσματικότητα της φαρμακευτικής αγωγής, όσο και για την εξοικονόμηση πόρων του συστήματος. Το Τake Care με τις αναβαθμισμένες δυνατότητές του αποτελεί μια προσφορά των φαρμακοποιών τόσο προς τους ασθενείς όσο και γενικότερα στο Σύστημα Υγείας, αποδεικνύοντας ότι ο Φαρμακοποιός ως επιστημονική οντότητα όσο και το Φαρμακείο ως φυσικός χώρος δεν υποκαθίστανται και δεν αναπληρώνονται», δήλωσε ο πρόεδρος του ΠΦΣ, κ. Απόστολος Βαλτάς.
«Οι πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις που θεσμοθετούν τη συμμετοχή των Φαρμακείων στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, αλλά και την πιστοποίηση των Φαρμακοποιών για τους εμβολιασμούς, καθιστούν τα φαρμακεία και τον Φαρμακοποιό πρωταγωνιστές σε ένα σύγχρονο Σύστημα Υγείας», συμπλήρωσε.
Οι βελτιώσεις που προέκυψαν από τη διετή πιλοτική διαδικασία είναι η ένταξη του εθνικού προγράμματος εμβολιασμού (δυνατότητα παρακολούθησης εμβολίων του ιδίου ή προσώπων της οικογένειας τους), με τη δυνατότητα ειδοποιήσεων (push notifications). Ακόμη, τόσο ο ιατρός και ο φαρμακοποιός όσο και ο ασθενής θα έχουν στατιστική εικόνα για τη συμμόρφωση του ανά σκεύασμα και όχι μόνο για το σύνολο της φαρμακοθεραπείας. Επιπλέον, σε επόμενο update, θα υπάρξει η δυνατότητα πρόσβασης σε ιατρούς και οδοντίατρους (την οποία θα εγκρίνουν οι ασθενείς) με ειδικό μενού, ώστε να έχουν εικόνα του ιστορικού της φαρμακοθεραπείας του ασθενούς τους αλλά και των στατιστικών του σε σχέση με τη συμμόρφωσή του.
Μάλιστα, όπως ανέφερε η γενική διευθύντρια της εταιρείας NOUFIO Σοφία Κούνουπα διαπιστώθηκε πως το 80% των χρηστών της εφαρμογής συμμορφώθηκε με τα notification. Παράλληλα, εξετάζεται η δυνατότητα σύνδεσης της εφαρμογής και της πλατφόρμας με την ΗΔΙΚΑ, για την αξιοποίηση δεδομένων.
Take Care
Tο Take Care είναι μια web και mobile based εφαρμογή, που περιλαμβάνει μια ηλεκτρονική πλατφόρμα, προσβάσιμη από κάθε φαρμακείο μέσω δωρεάν εγγραφής, η οποία επικοινωνεί με το αντίστοιχο mobile application για τον ασθενή-χρήστη, το οποίο είναι επίσης δωρεάν. Είναι διαθέσιμη σε iOS και Android περιβάλλον, αλλά και μέσω Η/Υ.
Έτσι, το Take Care αποτελείται από 2 επιμέρους εφαρμογές:
- εφαρμογή διαδικτύου προσβάσιμη μέσω Browser (Web-based), που αφορά τον φαρμακοποιό και
- εφαρμογή κινητών τηλεφώνων και Tablets (Mobile, iOS & Android), αλλά και web access που αφορά τον ασθενή.
Ο φαρμακοποιός καταγράφει σε καρτέλα του ασθενούς τη φαρμακοθεραπεία του, σύμφωνα με τις οδηγίες του ιατρού, καταχωρεί τα φάρμακα και τη δοσολογία. Ο ασθενής λαμβάνει στο κινητό του τηλέφωνο τη φαρμακοθεραπεία του και υπενθυμίσεις για τις δόσεις του, με προτροπή για καταγραφή ότι το πήρε (στην ώρα του ή καθόλου).
Μέσω της πλατφόρμας, ο φαρμακοποιός καταγράφει τις απαντήσεις σχετικά με την αγωγή του ασθενούς και εντοπίζει δυνητικά προβλήματα με την αγωγή. Τα προβλήματα που ενδεχομένως να εντοπιστούν διακρίνονται στα εξής:
- Ο ασθενής δεν είναι συμμορφωμένος με την αγωγή
- Πρόβλημα με τη λειτουργία φαρμάκου ή σκευάσματος
- Ο ασθενής δεν είναι επαρκώς πληροφορημένος για την αγωγή/πάθηση του.
- Αναφορά παρενεργειών
H πλατφόρμα του Take Care επιτρέπει την άμεση σύνταξη «Κίτρινης Κάρτας» στον ΕΟΦ, στα πλαίσια της φαρμακοεπαγρύπνησης (pharmacovigilance), μέσω συνδέσμου (link) και ανακατεύθυνσης (redirection) στην ηλεκτρονική εφαρμογή του ΕΟΦ.
Η εφαρμογή, περιέχει και ανανεώνεται τακτικά για όλες τις μορφές φαρμάκων που είναι εγκεκριμένες στην Ελλάδα (συνταγογραφούμενων, ΜΗΣΥΦΑ και συμπληρώματα διατροφής) και ακόμη:
- Περιλαμβάνει το χρονοδιάγραμμα των σκευασμάτων που λαμβάνει και τις συμβουλές του φαρμακοποιού, ώστε να είναι πάντα διαθέσιμα.
- Στέλνει ειδοποιήσεις (push notifications) στο κινητό τηλέφωνο (smart phone) του ασθενούς για υπενθύμιση λήψης της αγωγής του, για κάθε διαφορετικό φάρμακο, την ώρα που πρέπει να ληφθεί.
- Παρακολουθεί τη συμμόρφωση με ένα «κλικ». Σε περίπτωση ορθής λήψης, επιβεβαιώνεται πιέζοντας ένα πράσινο πλήκτρο, σε περίπτωση μη χορήγησης το κόκκινο.
- Δημιουργεί γράφημα συμμόρφωσης για κάθε σκεύασμα, το οποίο μπορεί να επιδειχτεί στο φαρμακοποιό η τον γιατρό σε επόμενη επίσκεψη.
- Επί πλέον ο ασθενής μπορεί ανά πάσα στιγμή να προσθέσει ή να αφαιρέσει κάποιο φαρμακείο.
Πηγή:https://virus.com.gr/